DWUDZIESTKA NA BIEGÓWKACH PRZEZ LIPKÓW, WIERSZE I TRUSKAW

Dwudziestka to oczywiście długość trasy mierzona w kilometrach. Orientacyjny czas potrzebny na jej pokonanie wynosi od 4 do 6 godzin, z wliczonymi krótkimi postojami. Do wsi Lipków możemy dotrzeć podmiejskim autobusem numer 712 z pętli autobusowej z pod Huty Warszawa. Wrócić ze wsi Truskaw można autobusem podmiejskim numer 708, który ma pętlę na Placu Wilsona na warszawskim Żoliborzu.

We wsi Lipków tuż przed wyruszeniem na trasę można obejrzeć otoczony starym parkiem osiemnastowieczny dwór - obecnie plebania - w którym znajduje się niewielkie, prywatne muzeum oraz klasycystyczny kościół zbudowany w 1792 roku. Warto jeszcze wspomnieć, że Henryk Sienkiewicz, urzeczony pięknem okolicy umieścił tu scenę pojedynku Wołodyjowskiego z Bohunem.

Ze wsi Lipków narciarską wycieczkę rozpoczynamy kierując się niebieskimi znakami szlaku turystycznego. Leśnym duktem o nazwie Szeroka Warszawska Droga poruszać się będziemy przez około 7 kilometrów, zbaczając z niego w środkowym odcinku. Mimo, że ten fragment Puszczy Kampinoskiej położony jest dość blisko Warszawy, to jest mało uczęszczany. Za każdym razem gdy biegłem tą trasą na odcinku do posady Mały Truskaw, rzadko kiedy kogoś spotykałem. Po pokonaniu prawie 4 kilometrów od kościoła w Lipkowie, niebieski szlak najpierw skręca w prawo, a następnie po około 300 metrach w lewo. Dalej przecinamy leśną bitą drogę łączącą wsie Mariew i Truskaw, mijając po lewej stronie przydrożną kapliczkę. Kolejne 400 metrów trasy prowadzi przez posadę leśną Mały Truskaw, a następnie po przebiegnięciu około kilometra miniemy po lewej stronie leśniczówkę. Tuż za nią czeka nas krótki podbieg na puszczańską wydmę i zjazd z niej, po czym znowu docieramy do duktu Szeroka Warszawska Droga w posadzie Mariew Długi. Pokonując kolejne kilkaset metrów docieramy do miejsca, gdzie się łączą dwa szlaki turystyczne - niebieski, którym dotąd podążaliśmy z żółtym. W tym miejscu po prawej stronie jest stolik z dwoma ławkami, a jeszcze kilka lat temu była wiata. Jest to dobre miejsce by chwilę odpocząć.

Od tego momentu podążamy żółtym szlakiem turystycznym. Mijamy urocze miejsce zwane Zaborów Leśny. Najpierw przekraczamy mały mostek, pod którym płynie Kanał Zaborowski, a następnie po lewej stronie mijamy leśniczówkę, naprzeciwko której usytuowane jest pole biwakowe z wiatą, stolikiem i dwoma ławkami. To także dobre miejsce na odpoczynek, jeżeli poprzednie miejsce nie przypadło nam do gustu. Od tego momentu podążamy dalej żółtym szlakiem turystycznym i po pokonaniu prawie kilometra nieznacznie pod górkę docieramy do miejsca zwanego Mogiła Powstańców z 1863 roku. Tu także jest wiata i dobre miejsce na odpoczynek. W czasie Powstania Styczniowego doszło tu do Bitwy pod Budą Zaborowską, osadą która już obecnie nie istnieje. Oddział powstańczy Walerego Remiszewskiego został rozbity przez wojsko carskie, a wydarzenia te upamiętnia mogiła 76 powstańców.

Z puszczańskiej wydmy, na której znajduje się Mogiła Powstańców, zjeżdżamy w dół prowadzeni żółtymi oznaczeniami szlaku turystycznego. Dukt leśny, którym się będziemy poruszać przez około kilometr, zwie się Grobowa Droga, a nazwa jest związana z miejscem które opuściliśmy. Skręcamy w lewo i do cmentarza partyzanckiego z 1944 roku poruszamy się cały czas prawie prosto, leśną przecinką oznakowaną żółtym szlakiem turystycznym. Jest to zimą bardzo przyjemny odcinek trasy, w większości uczęszczany przez narciarzy biegowych. Dzięki temu można biec w torach pozostawionych na śniegu przez poprzedników, a nie zadeptanych przez pieszych turystów. Przy cmentarzu partyzanckim skręcamy w prawo na czerwony szlak turystyczny. Poruszając się leśnym duktem o nazwie Warszawska Droga, przez około 5 kilometrów będziemy mieli praktycznie płaski odcinek. Wyjątek stanowi pokonanie jednej niewielkiej wydmy zwanej Kurpiowska Góra. Jest on także zimą w większości uczęszczany przez narciarzy biegowych.

Sama końcówka trasy ma 2 kilometry i prowadzi od rozwidlenia szlaków zwanego Karczmisko do wsi Truskaw - trochę wcześniej miniemy po prawej stronie wiatę. czyli ostatnie dobre miejsce na krótki odpoczynek. Na początku finiszowego odcinka czeka nas podbieg na wydmę zwaną Zdrojowa Góra, której wierzchołek mijamy po prawej stronie, po czym jest krótki zjazd. Dalsza część trasy do wsi Truskaw prowadzi po płaskim terenie, wzdłuż rezerwatu Cyganka. Po dotarciu do leśnego parkingu na skraju wsi pozostanie nam do pętli autobusowej około 400 metrów.