PĘTLA PALMIRSKA NA NARTACH BIEGOWYCH

Cała trasa ma około 13 kilometrów i pozbawiona jest odczuwalnych podbiegów i zjazdów. Orientacyjny czas pokonania palmirskiej pętli wynosi od 2 do 3 godzin, z wliczonymi krótkimi odpoczynkami.

Z parkingu leśnego z obrzeży wsi Palmiry ruszamy żółtym szlakiem turystycznym. Po przebiegnięciu około 300 metrów skręcamy za żółtymi znakami w prawo i dalej biegnąc leśnym duktem zagłębiamy się w puszczańskie knieje. Szlak ten zimą jest rzadko uczęszczany. Bywa, że jedyne ślady biegnące wzdłuż niego są wytyczone tylko przez narciarzy biegowych oraz poprzecinane przez tropy zwierząt. Po przebiegnięciu prawie 3 kilometrów dobiegamy do miejsca zwanego Mogilny Mostek. Tu żółty szlak kończy się, natomiast dalsza trasa prowadzi prosto szlakiem czerwonym. Po przekroczeniu mostku nad ciekiem Wilcza Struga, wkraczamy w krajobraz wydm porośniętych sosnowymi lasami, które przyprószone śniegiem wyglądają uroczo. Sejmikowa Droga prowadzi nas łagodnie na jedną z wyższych wydm Puszczy Kampinoskiej zwaną Biała Góra. Zaraz potem, przy rozstaju Na Krzyżówkach, czerwony szlak skręca najpierw dwa razy w prawo robiąc podkowę, a następnie w lewo wyprowadzając na prosty leśny dukt, którym biegniemy do cmentarza Palmiry wzdłuż moczarów Długie Bagno. Przecinamy asfaltową drogę i drugą część trasy pokonujemy wzdłuż oznaczeń czarnego szlaku. Do tego momentu pokonany dystans trasy powinien wynieść ponad 6 kilometrów.

Dalej biegnąc prosto czarnym szlakiem, po prawej stronie mijamy Cmentarz Palmiry. Potem szlak dość łagodnym łukiem skręca w prawo, a następnie prostopadle w lewo. Zaraz potem mijamy Kamień Orlika, skręcając przed nim w prawo. Od tego momentu należy biec leśnym duktem zwanym Graniczna Droga, cały czas wzdłuż oznaczeń czarnego szlaku turystycznego. Gdy miniemy po lewej stronie leśniczówkę, to pozostanie już tylko około 300 metrów do przydrożnej kapliczki położonej przy mało uczęszczanej asfaltowej drodze prowadzącej ze wsi Adamówek do wsi Janówek. Ostatni, ponad 3 kilometrowy odcinek pętli, prowadzi leśnym duktem o nazwie Kościelna Droga, dalej wzdłuż oznaczeń czarnego szlaku turystycznego. To mało popularny odcinek szlaku, dzięki czemu rzadko uczęszczany. Tu także można się natknąć tylko na ślady wytyczone przez narciarzy biegowych oraz tropy zwierząt. Przecinamy ciek wodny Wilcza Struga i po około 2 kilometrach docieramy do granicy Obszaru Ochrony Ścisłej Kaliszki. Zaraz potem przecinamy drogę asfaltową łączącą wieś z cmentarzem Palmiry i po przebiegnięciu około kilometra dobiegamy na parking, z którego rozpoczynała się pętla.

Na proponowaną trasę biegową najlepiej dotrzeć samochodem. Na parking, z którego zaczynamy pętlę, nie kursują niestety żadne autobusy podmiejskie z Warszawy. Tą samą pętlę można zatoczyć rozpoczynając ją i kończąc przy parkingu Cmentarza w Palmirach.