NA NARTACH PO KAMPINOSKICH WYDMACH

Trasa ma około 15 kilometrów i jest bardzo atrakcyjna ze względu na zróżnicowanie terenu oraz na znikomy ruch turystyczny. Przecinając liczne leśne wydmy mamy do pokonania kilka znacznych podbiegów i zjazdów. Orientacyjny czas przebiegnięcia trasy wynosi od 3 do 4 godzin, z wliczonymi krótkimi odpoczynkami.

Wieś Stara Dąbrowa jest oddalona około 3 killometry od drogi numer 579, łączącej Nowy Dwór Mazowiecki z miejscowością Leszno. Na parking, z którego zaczynamy trasę, nie kursują niestety żadne autobusy podmiejskie z Warszawy, a tylko PKS z Nowego Dworu, dlatego na proponowaną narciarską wycieczkę najlepiej dotrzeć samochodem.

Parking jest położony tuż przy schronisku ZHP we wspomnianej wsi Stara Dąbrowa. Tam zbiegają się dwa szlaki turystyczne: żółty i niebieski. Ruszamy kierując się na północ szlakiem żółtym w stronę wsi Leoncin. Pierwsze około 1,5 kilometra trasy to podbiegi i zjazdy w terenie pofałdowanym. Porośnięte sosnami wydmy tworzą w tym rejonie wyjątkowo atrakcyjny teren leśny do biegania na nartach. Na skraju rezerwatu Biela niebieski szlak skręca w lewo, natomiast żółty dalej prowadzi nas na północ. Po przebiegnięciu kolejnego kilometra puszczański bór nagle staje się rzadszy i na skraju rezerwatu Wilków widać powalone przez huragan drzewa. Dalej ścieżka wije się naturalną dolinką między dwoma potężnymi wydmami o nazwach: Góra Wasielak i Góra Smaglina. Pierwszą część narciarskiej wycieczki kończymy po dotarciu do leśnego duktu o nazwie Leoncińska Droga. W tym miejscu żółty szlak skręca w prawo, ale zanim podążymy nim dalej warto chwilę odpocząć. Miejsce jest dobre, bo znajduje się tu wiata.

Dalsza część trasy to około kilometrowy płaski odcinek, aż do miejsca, gdy leśny dukt o nazwie Kościelna Droga przecina duże wydmy zwane Piaszczyste Góry. Podbieg, a następnie długi zjazd dostarcza sporo emocji. Nie wolno w tym miejscu zagapić się, ponieważ zaraz za zjazdem należy skręcić w prawo nadal kierując się żółtymi oznaczeniami szlaku turystycznego. Przemierzamy kolejne kilkaset metrów i docieramy do skrzyżowania szlaków w miejscu, gdzie stoi samotna leśniczówka.

Znowu odbijamy w prawo, tym razem podążając za oznaczeniami Kampinoskiego Szlaku Rowerowego. Leśny dukt, którym biegniemy, prowadzi przez sam środek rezerwatu Rybitew. Tamtejszy puszczański bór jest wyjątkowo piękny zimą. Warto uważnie rozglądać się na boki i przed siebie, bo zwierzyny w tej okolicy jest dużo, co zdradzą nam liczne ślady na śniegu. Po około dwóch kilometrach dotrzemy do leśnego duktu Rybicka Droga. W tym miejscu są groby czterech nieznanych żołnierzy, którzy polegli we wrześniu 1939 roku. W tym miejscu Kampinoski Szlak Rowerowy skręca w lewo i prowadzi nas około 1,5 kilometra po leśnych duktach do miejsca, gdzie zbiega się z niebieskim szlakiem turystycznym.

W tym punkcie skręcamy w prawo i ostatnie niecałe 5 kilometrów podążamy za oznaczeniami niebieskiego szlaku turystycznego w kierunku wsi Stara Dąbrowa. Po lewej stronie mijamy bagna zwane Urokowa Łąka, po czym prawie natychmiast zaczyna się podbieg na wydmę, która się zwie Pamiątkowa Góra. Na samym jej szczycie w miejscu, gdzie niebieski szlak skręca w lewo, stoi stary drewniany krzyż, który nadaje temu miejscu niepowtarzalnego charakteru. Na myśl narzuca się pytanie, co było przyczyną, że miejscowi akurat w tym miejscu go postawili? Po zjeździe szlak prowadzi w kierunku następnych, porośniętych puszczańskim borem wydm. Wije się wśród nich tak, że czasami ma się wrażenie, że podążamy w złym kierunku. Nie brakuje krótkich podbiegów i zjazdów, co uatrakcyjnia końcówkę narciarskiej eskapady. Tuż przed parkingiem, z którego rozpoczęliśmy narciarską wycieczkę, mijamy postument upamiętniający pierwszą wycieczkę nizinną odbytą w 1907 roku, a którą wówczas zorganizowało Polskie Towarzystwo Krajoznawcze.